Vans & Trucks Club of Finland ry.

Van ja Pickup aiheinen keskustelufoorumi!
Tänään on 14 Joulu 2017, 11:14

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 03 Joulu 2017, 15:19 
Poissa

Liittynyt: 22 Huhti 2014, 15:51
Viestit: 9
Hola.

Osaisikohan joku hieman auttaa. Kiinnitin huomiota pari viikkoa sitten, että vani alkoi jyristämään. Sen verran rajusti kuitenkin, että ajattelin ettei tässä paljoa tohdi ajaa ettei jokin mene rikki lisää. Hieman tarkemmin kun aloin testailemaan ja käymään lävitse, niin tuli tehtyä seuraavia huomioita:

- Jyristää lähinnä kuormattuna. Oli tuolloin 500kg betonilaattoja takakontissa. Otin pois ja voi olla että jyristää vieläkin, mutta niin vähäistä etten olisi edes kiinnittänyt huomiota
- Jyristää kiihdyttäessä ja tasakaasulla. Jalka kaasulta ja jyrinä lakkaa
- Jyristää eniten n. 80km/h paikkeilla, ei kuitenkaan rajoitu vain tuohon nopeuteen
- Jyrinän kuulee kun koko paska tärisee ja myös ratti täristää
- Saattaa olla, että jyrinä on pienempää ilman overdriveä, mutta jos niin ero on kuitenkin aika pieni.

Autossa aivan bränikät renkaat joten rengasvaurio ainakin epätodennäköinen.Ristinivelissä ei tuntunut löysää eikä loksahtele. Ohjauksessa pieni välys, ehkä sentin tai kaksi voi liikuttaa rattia ennenkuin se vaikuttaa ohjaukseen. Näin kyllä oli aiemmassakin vanissa joten lienee tyypillistä.

Tässä vaiheessa normaalit tarkistukset lieneisivät ristinivelet, renkaat, turbiini ja perä, mutta on jäänyt käsitys että sitten pitäisi ravistaa riippumatta kuormauksesta. Osaisiko joku antaa osviittaa mitä tarkistaa?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 05 Joulu 2017, 19:53 
Poissa

Liittynyt: 22 Huhti 2014, 15:51
Viestit: 9
Nyt tuntui jyrinää jo ilman kuormaakin. Huomasin vanhoista katsastuspapereista, että pallonivelistä on tullut huomautus, joten pistän nuo nyt ensimmäiseksi tarkistukseen että onko vaihdettu vai ei (auto ollut mulla vasta alkusyksystä).


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 07 Joulu 2017, 09:59 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 29 Huhti 2004, 10:56
Viestit: 936
Paikkakunta: Parkano
Vahva epäilys että turbiini on tiensä päässä,
tärinä korostuu kun turbiininlukko menee päälle tai on kuormitusta ja pahenee koko ajan

_________________
Elämää ruosteisten pakettiautojen parissa vasta vuodesta 1994.
vtcf 448


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 07 Joulu 2017, 18:18 
Poissa

Liittynyt: 22 Huhti 2014, 15:51
Viestit: 9
Mmmh... ikävältä hommaltahan tuo kuulostaa. Minkäslaisesta jobista tuossa käytännössä puhutaan, onko turbiini vaihdettavissa, vai pitääkö vaihtaa koko loota? Mulla on käytännössä melkein identtinen vani varaosiksi tuossa pihalla, mutta kun ei ole sisätiloja tekemiseen niin näin talvisaikaan ei ihan hirveästi houkuta toki :D

Turbiinilukon toiminnasta löytyy yllättävän vähän tietoa ameriikaksi tai sitten etsin väärillä hakusanoilla. Onko mahdollista testata miten tuo maantielaiva käyttäytyy ilman turbiinia vai onko se välttämätön vaihteiston toiminnalle?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com